Divine Mad Man

En av de kanske mest spännande figurerna i Bhutans historia är Drukpa Kunley eller Divine Mad Man som han också kallas. Ett av de mer populära buddhistiska helgonen i Bhutan.

Kunley var en tibetansk munk som i mitten av 1500-talet färdades runt i Bhutan för att sprida buddism samt för att driva bort onda andar och demoner med sin vishet. Nu låter detta som ganska tveksamma meriter att bli kallad "Divine Mad Man". Så var det också i Kunleys fall, han hade ett alldeles unikt sätt att sprida buddhismen.

Till en början hade inte Mad man mycket till övers för fina ord, utan han blandade friskt svordomar och könsord i sina predikningar. För enligt Kunley var alla ord likadana och genom att vara provokativ kunde han få människor att ifrågasätta sin tro som i sin tur blev starkare. Men det var inte språket utan även det excentriska levernet som gjorde Kunley en annorlunda munk, fylla och kvinnor var grundbultar.

Det finns en helig plats i Bhutan som ska vara helig just för att Mad Men har urinerat under ett fyllerus. Det var inte heller allt för ovanligt att husbondens fru blev på smällen efter besök av Kunley. Avbildningarna av Divine Mad Man visar en mustaschprydd man med en bar överkropp och endast en liten sjal runt halsen. Enligt legenden är detta för att Kunley fördrog att färdas bar, ibland på överkroppen och ibland på underkroppen.

Det finns en historia som en bonde som gav Kunley en välsignad amulett att bära runt halsen. Kunley tog tacksamt emot den, men valde istället att bära den runt snoppen då han ansåg att den bättre behövde välsignelse.

Än idag lever Divine Mad Man vidare som en fertilitetssymbol, och fallosar målas till hans ära. Efter ha hört dessa historier kunde vi inte lämna landet utan att gräva vidare i myten om Divine Mad Man.

Några timmar norr om huvudstaden ligger platsen där Kunley besegrade en mäktig demon med en visdomens blixt för att senare fängsla demonen i en kulle. På kullen är det byggt ett tempel till Divine Mad Mans ära. Hit kommer barnlösa par eller par som förlorat barn i sjukdom för att be. 

Från grusvägen är det en behaglig promenad mellan nysådda risfält fram till den lilla byn där de flesta av fältets bönder bor. Flera av husens fasader är smyckade med enorma penisar. Bakom byn reser sig en liten kulle täckt med höga, vita böneflaggor. Just denna typ av böneflaggor sätts upp efter någon har dött. 

Varje flagga är ett de sjuka barn som dött för tidigt. Mitt på kullen står en tempel med guldfärgat tak och bredvid detta står den sten där Divine Mad man fängslade demonen med.  

Även de flesta munkarna är annorlunda jämfört med tidigare tempel vi besökt. De allra flesta är små pojkar som precis börjat sin undervisning för att bli munk. Koncentrerat sitter de på golvet i det bönerummet och försöker memorera buddhistiska böcker nedskrivna på sanskrit. När en bok är memorerad blir de förhörda av en äldre munk, om de klarar förhöret får de en ny bok att memorera. 

Vi begrundar de granna väggmålningarna som beskriver den minst sagt färgstarka Kunleys liv, innan vi lägger en dollarsedel i donationslådan och vandrar tillbaka genom risfälten.